Напередодні нового навчального

В якому стані наша освіта сьогодні? Які є труднощі та проблеми? В чому вдалося здобути перемогу? Як живеться нашим освітянам? Про все це ми спробували дізнатися під час інтерв’ю з начальником відділу освіти Богодухівської районної державної адміністрації І.Г.Безміновою. - Інно Георгіївно, уже традиційно перед початком нового навчального року ми цікавимося у Вас, з якими здобутками і проблемами вступає районна освіта в новий навчальний рік? Як Ви оцінюєте підготовку шкіл до нового навчального року, що вдалося зробити? А з чим не впоралися? - Під час огляду навчальних закладів до нового навчального року встановлено, що всі заклади освіти, в цілому, готові прийняти учнів. З метою якісної підготовки закладів освіти було залучено позабюджетні кошти для проведення поточних ремонтів. Крім того, у Кручанський та Сазоно-Баланівській школах за допомогою народного депутата України О.М.Біловола було замінено вікна на енергозберігаючі. На час перевірки підготовки навчальних закладів району до нового навчального року в усіх закладах були наявні рішення місцевих органів влади про закріплення території обслуговування і списків дітей шкільного віку, накази про попереднє навантаження вчителів, проекти річних та навчальних планів відповідно до статутів, проекти розкладів уроків та факультативних занять. В кожному загальноосвітньому навчальному закладі забезпечується безпека життєдіяльності учасників навчально-виховного процесу. Про це свідчать наявність розділу «Охорона праці» в колективних договорах кожного навчального закладу та протоколи про проведення навчання та перевірки знань з питань охорони праці. Значну увагу виконанню санітарних правил з обладнання та утримання загальноосвітніх навчальних закладів приділяють всі колективи шкіл, усі класні приміщення обладнані лінійками-ростомірами, відповідно до яких промарковано меблі. Необхідні обсяги ремонтних робіт здійснили дошкільні навчальні заклади міста Богодухова та Богодухівського району. - Які нововведення чекають на богодухівських учнів та вчителів з 1 вересня? - Перш за все, з 1 вересня цього року учні 1-3 та 5-6 класів будуть навчатися за новими Державними стандартами. Відповідно до цих стандартів, вивчення іноземної мови розпочинається з першого класу, а з елементами інформатики учні будуть знайомитися уже в другому класі. Хочу зазначити, що всі педагогічні працівники, які будуть викладати зазначені предмети, пройшли курси підвищення кваліфікації при КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» та готові до роботи. Крім того, за старими стандартами курс природознавства вивчався у 5-6 класах, а, відповідно до нових Держстандартів, він вивчатиметься лише у 5 класі, а з 6 класу учні будуть вивчати біологію, вивчення якої раніше починалося з 7 класу. А ще з 1 вересня учні 8 класу будуть продовжувати вивчати курс «Православна культура Слобожанщини», який раніше у 8-х класах не вивчався. - Скільки учнів сяде за парти навчальних закладів Богодухівщини? - В цьому навчальному році за шкільні парти сяде близько 3260 учнів, що майже на 50 учнів більше, ніж у попередньому році. - Інно Георгіївно, чи не бракує підручників школярам? - Станом на 1 вересня 2014 року забезпеченість учнів по району становить 97,6%. Гостра проблема із забезпеченістю учнів підручниками виникла із першим класом у зв’язку із збільшенням контингенту учнів. Якщо в 2013/2014 навчальному році учнів 1-х класів було 300, то у 2014/2015 навчальному році планується набрати 383 першокласники. Якщо врахувати той факт, що підручник друкується один раз у п’ять років, і район отримав на 300 учнів 1-х класів у 2012 році 325 комплектів, то підручників не вистачатиме саме для цих учнів. Не вистачає підручників з іноземної мови для учнів 10-х класів, так як їх у 2012 році було отримано лише 17 штук. Змінюється контингент учнів відповідного класу, а у 10-11 класах – профіль навчання. Ось тому, у серпні буде проведений перерозподіл наявного районного фонду між школами району відповідно до контингенту кожного класу та по кожному предмету. Крім того, відділом освіти проведено роботу щодо перерозподілу підручників між іншими районами області. Тому будемо сподіватися, що всі учні району будуть забезпечені підручниками в повному обсязі. - У деяких школах існує проблема з експлуатацією спортивних залів. Як вирішується це питання? - В загальноосвітніх навчальних закладах району функціонує 18 спортивних залів та 11 пристосованих для занять фізичною культурою та спортом приміщень. Проблем з їх експлуатацією немає, тому що всі школи добре підготувалися до початку навчального року. Проведено поточні ремонти спортивних залів та пристосованих приміщень, які були зроблені за рахунок позабюджетних коштів. На жаль, через недостатнє фінансування існує проблема зі спортивним інвентарем, тому кожна школа оснащена по-різному. Забезпечення шкіл спортивним обладнанням відбувається виключно за рахунок позабюджетних коштів. - Скільки молодих вчителів прийшло у наш район в цьому році? Вчителів яких спеціальностей по школах не вистачає? - Станом на 22 серпня 2014 року звернулася до відділу освіти щодо працевлаштування у навчальні заклади району В.М.Шмакова, яка буде викладати англійську мову в Богодухівському колегіумі №2. У 2014 році надано 2 цільових направлення для вступу у вищі навчальні заклади педагогічного профілю. Але в цілому в школах району не вистачає вчителів початкових класів та математики. - Однією з причин, чому молоді вчителі не бажають іти працювати в село, є відсутність житла. Як вирішується питання з придбанням квартир для учителів? - Станом на 1 серпня 2014 року на квартирному обліку у Богодухівській міській раді перебуває 3 педагогічні працівника, двоє з яких працюють у школах сільської місцевості. У 2013 році міською радою виділено для сільського вчителя квартира у м.Богодухові. - На якому етапі у нас виконання програми «Шкільний автобус»? Скільки учнів із скількох населених пунктів підвозяться на навчання? - Підвіз учасників навчально-виховного процесу до навчальних закладів Богодухівського району здійснюється 13 одиницями автотранспорту, які перебувають на балансі відділу освіти. У 2014/2015 навчальному році планується підвезення 535 учнів та 56 вчителів з 13 населених пунктів району. - Чи збережена мережа освітніх закладів району? - Мережа будь-якого району чи області постійно змінюється, тому що вона повинна, перш за все, відповідати вимогам життя, бути раціональною. У нашому районі мережа досить розгалуджена і нераціональна. Функціонує 10 малокомлектних шкіл, кількість учнів в яких складає від 25 до 40 учнів. При цьому вчителів працює по 15 чоловік. Саме з цією метою було створено Кленівський навчально-виховний комплекс (загальноосвітній заклад І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад) шляхом злиття двох шкіл, а саме - Кленівської та Мерлянської. Цей крок дав змогу створити нові місця для більше, ніж 20 дітей дошкільного віку, які проживають на території Кленівської сільської ради. Ведеться відповідна робота щодо подальшої оптимізації мережі навчальних закладва району. - Кажуть, освіта починається у дитсадках. Як у нас з вихованням найменшеньких? - У 2014/2015 навчальному році з 1 вересня в районі функціонуватиме 14 дошкільних навчальних закладів та 5 навчально-виховних комплексів «загальноосвітній навчальний заклад – дошкільний навчальний заклад», де створено всі умови для повноцінної роботи дошкільних груп. До кінця 2014 року планується здійснити реорганізацію Петропавлівської ЗОШ І-ІІ ступенів у навчально-виховний комплекс, що дасть можливість забезпечити створення додатково 30 місць для дітей дошкільного віку. - Належної якості освіти нині годі досягти без подальшого поглиблення інформатизації навчально-виховного процесу. На якому рівні у нас процес комп’ютеризації та підключення до Інтернету? - На сьогодні навчальні заклади району мають у наявності 279 ПК, у навчальному процесі використовується 234 ПК, що придбані за кошти з різних джерел фінансування. Навантаження на один ПК складає 12 учнів. До мережі Інтернет підключено всі навчальні заклади. З них чотири ЗНЗ – за сучасними технологіями. Крім того, всі навчальні заклади мають власні веб-сторінки. Але, на жаль, більшість комп’ютерної техніки в школах району є застарілою та підлягає заміні на більш сучасну. - Як вплинуло запровадження зовнішнього незалежного тестування на успішність учнів? Чи зменшилася кількість відмінників? - Тут потрібно з’ясувати деякі моменти. По-перше, зовнішнє незалежне оцінювання – це випробування випускників 11-х класів, до якого вони готуються певну кількість часу, його результати враховуються при вступі до вищих навчальних закладів. Тобто залежність між результатами ЗНО та кількістю відмінників немає. В цілому, зовнішнє незалежне оцінювання дає можливість визначити особистий рейтинг кожного випускника з кожного предмету, визначити об’єктивний рівень знань з базових дисциплін. З іншого боку, такі ж завдання стоять і перед державною підсумковою атестацією. Результати проведеного квадрант-аналізу свідчать про те, що майже всі випускники нашого району підтверджують результати ДПА під час проведення ЗНО. - А тепер про якість освіти. Розкажіть, будь ласка, про роботу з обдарованою молоддю. - Для всебічного розвитку дітей та розвитку їх обдарованості у закладах освіти району створені умови навчально-розвивального характеру. В кожному навчальному закладі наявні свої пріоритети в організації системи роботи з обдарованими учнями. Більшість навчальних закладів активізують свою роботу шляхом індивідуалізації навчально-виховного процесу. Складна та багатоаспектна проблема роботи з обдарованими дітьми потребує якісних нововведень на рівні теорії та практики. На сьогодні вже існує певна система роботи: виявлення дитячих здібностей, створення умов для їх розвитку, допомога у формуванні таланту учня, створення банку даних, зведена «Особиста картка обдарованого учня» для збору й систематизації інформації про школяра. Дуже важлива психологічна підтримка, робота з наставниками за індивідуальними планами щодо підготовки їх до участі в олімпіадах і конкурсах. Районний методичний кабінет відділу освіти постійно здійснює організацію всіх заходів для обдарованих та є науково-методичним центром супроводу учнівських олімпіад, конкурсів, турнірів, творчих змагань. У 2013/2014 навчальному році у 18 обласних предметних олімпіадах взяли участь 67 учасників Богодухівського району – учні 7-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. З району визначено 12 переможців із 7 навчальних дисциплін. Результативність наукових досліджень Богодухівського району в конкурсі-захисті Малої академії наук за відсотком призових місць від загальної кількості поданих робіт становить 41 %. Також на базі навчальних закладів відбуваються тематичні заходи (семінари, майстер-класи, круглі столи, конференції, навчання в літній школі для здібних учнів тощо) та презентації передового педагогічного досвіду підготовки учнів до інтелектуальних змагань. - Починаються передвиборчі перегони. Як вберегти школу від політики, та чи потрібно це робити? - Відповідно до статті 6 Закону України «Про освіту», освіта незалежна від політичних партій, громадських і релігійних організацій. Крім того, саме в цій статті визначено науковий та світський характер освіти. Відповідно до статті 7 цього ж Закону залучення учнів, студентів до участі в політичних акціях і релігійних заходах під час навчально-виховного процессу не допускається. В той же час належність особи до будь-якої політичної партії, громадської, релігійної організації, що діють відповідно до Конституції України, не є перешкодою для її участі в навчально-виховному процесі. - Нині в молодіжному середовищі багато негативних проявів. Чи є у Вас система роботи щодо цього? - Так, дійсно, на сьогоднішній день це дуже актуальне питання. Сьогодення вимагає від педагогів особливої досвідченості та терпіння у вихованні підлітків, які виховуються, на жаль, більшість вулицею, а не в сімейному середовищі. Наша молодь захоплена зарубіжними відеофільмами, де відображується агресія, насильство, злочини. Не розуміючи, що прояви їх захоплень негативно впливають на відношення між однолітками та дорослими, підлітки намагаються швидше подорослішати, не маючи досвіду самостійно оцінювати життєві ситуації, вчинки. Відділом освіти районної державної адміністрації з 2005 року було створено Центр практичної психології і соціальної роботи відділу освіти. Метою Центру є, перш за все, допомога педагогам загальноосвітніх навчальних закладів району щодо роботи з дітьми, схильними до правопорушень та скоєння злочинів. Щороку Центром ведеться облік дітей, які стоять на внутрішкільному обліку в ЗНЗ району та на обліку в ВКМСД Богодухівського РВ ГУМВС. Спеціалістами Центру проводяться заходи, виховні години, тренінги, години спілкування, бесіди щодо виявлення учнів, схильних до правопорушень та негативних проявів. Відділом освіти налагоджена система роботи зі службами у справах дітей РДА, ВКМСД Богодухівського РВ ГУМВС, районним лікарем наркологом. Центром ПП і СР відділу освіти складено меморандуми спільних заходів з вищезазначеними службами. Протягом навчального року спеціалістами Центру було здійснено профілактичні рейди «Урок», «Вокзал»; виставки творчих робіт, колажів учнів ЗНЗ району за тематикою : «Школа проти насильства», «Насильству – Ні», «Всі діти - рівні»; семінари – практикуми для практичних психологів, соціальних педагогів та громадських інспекторів з охорони дитинства загальноосвітніх навчальних закладів району щодо профілактичної роботи з учнями; надання методичних рекомендацій педагогам в роботі з батьками, діти яких стоять на внутрішкільному обліку. Робота є під контролем і продовжується в цьому напрямку. - Чи вимагають від учнів обов’язкову шкільну форму? -Так, дійсно, на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 22 серпня 1996 року №1004 з 1997 року, в навчальних закладах України було введено наявність шкільної форми. Слід зазначити, що фасон та колір може визначати сам заклад. Тобто, це, в цілому, не примха сьогодення. Це та норма, яку потрібно було б виконувати вже досить давно. - Дякую Вам за інтерв’ю. Що б Ви хотіли побажати нашим освітянам напередодні свята - Дня знань? - Хочу побажати всім освітянам терпіння. Будьте впевнені в собі, тому що учні мають відчувати — вчителі готові їх вислухати, допомогти проаналізувати відчуття та досвід.Тому особливо важливими та потрібними сьогодні стають відданість та навички вчителя. Важливо підтримувати учнів у формуванні позитивних методів подолання стресу та страху, допомогти їм обрати оптимальтні стратегії для тієї чи іншої ситуації. Всім нам здоров’я, наснаги та мирного неба над головами!
Добавлено: 24-03-2021, 12:38
8

Похожие публикации


Наверх