Йогурти не впливають на мікрофлору кишечника

Автор: alex від 27-10-2011, 21:05
Йогурти не впливають на мікрофлору кишечника

Якщо бактерії в йогуртах і роблять позитивний вплив на мікрофлору нашого кишечника, то вони роблять це невідомим науці способом. Ученим не вдалося виявити жодних змін в мікрофлорі кишечника після систематичного вживання йогуртів-пробіотиків.

Але ж як розпинається реклама! «Бактерії, що містяться в продукті, допоможуть вам відновити мікрофлору і нормалізувати роботу кишечника» - і так далі і тому подібне. Іронія в тому, що якщо ці бактерії в йогурті і допомагають, то якимось загадковим способом, про який наука нічого не знає. Мікробіологи з Вашингтонського університету в Сент-Луїсі (США) дійшли висновку, що «мешканці йогуртів» не надають майже ніякого ефекту на шлунково-кишкову мікрофлору і вже абсолютно точно не в змозі замінити її собою.

Дослідники залучили до участі в експерименті сім пар однояйцевих близнюків. Один із близнюків кожної пари при однаковому раціоні регулярно підкріплювався йогуртом популярної марки, у якому п'ять бактеріальних штамів. Оскільки близнюки були генетично ідентичні, вплив на мікрофлору інших факторів, крім раціону, було зведено до мінімуму.

Через якийсь час дослідники проводили аналіз ДНК кишкової мікрофлори у добровольців. І виявилося, що молочнокислі бактерії з йогурту нітрохи не затримувалися в кишечнику і не впливали на видовий склад «корінних» бактерій. Джеффрі Гордон, під чиїм керівництвом проводилися дослідження, заявив, що не був занадто здивований результатом. У кишечнику мешкають десятки трильйонів мікроорганізмів, і ті кілька мільярдів, що прибувають разом з йогуртом, навряд чи можуть якось вплинути на ситуацію, і набагато перевершує їх за чисельністю систему мікрофлори.

Результати отримали підтвердження і в більш строгих експериментах на тваринах. Дослідники отримували гнотобіонтних мишей, позбавлених власної мікрофлори, і підселяли в їх кишечник 15 видів мікроорганізмів, які живуть у людини. Після чого мишей знову-таки годували йогуртовим бактеріями. І знову йогуртові бактерії не справили жодного впливу на склад вкоріненої в кишечнику тварин мікрофлори. Щоправда, як пишуть автори в журналі Science Translational Medicine, при цьому вдалося виявити зміни в генетичній активності бактерій-резидентів: у них підвищилася активність генів, відповідальних за переробку вуглеводів. Таке ж підвищення активності спостерігалося після потрапляння в кишечник і в однієї з «зовнішніх» бактерій, Bifidobacterium animalis lactis.

Останнім часом компанії, що займаються створенням та просуванням «біоактивних» продуктів, все частіше піддаються критиці, що вимагає підтвердити корисність і «біоактивність» такої продукції. Але вся справа в тому, що підібрати адекватну експериментальну систему, щоб оцінити її вплив на ту ж мікрофлору, досить непросто. Тварини-гнотобіонти могли б послужити тут хорошу службу, так як в даному випадку всі фактори, що впливають на їх мікрофлору, знаходяться під контролем дослідника. Але, як видно, потрібно бути готовими до того, що не всі йогурти виявляться однаково корисні.

Поки заперечення проти отриманих результатів зводяться до того, що в експерименті брало участь занадто мало людей і не проводився досить детальний аналіз бактеріальної ДНК. Що ж до дослідів на тваринах, то тут вказують на те, що кишечник мишей все-таки пристосований для проживання в ньому власної, а не нав'язаної (людської) мікрофлори. Не виключено, що бактерії з йогурту все ж надають позитивний вплив на наше самопочуття, от тільки науці про це нічого невідомо.