
Аналіз пропонованих змін провела газета «Сегодня» за допомогою автомобільного експерта - віце-президента громадського об'єднання «Безпечна дорога» Віталія Денисенко.
Як відзначає видання, серед найбільш помітних нововведень, пропонованих ДАІ, є наступні.
Зупинка за наказом. У проекті з'явився пункт, який вимагає від водія у випадку зупинки автомобіля співробітником ДАІ вийти з машини на тротуар чи узбіччя, тоді як в даний момент не існує жодного нормативно-правового акту, за яким водій зобов'язаний покинути салон, а не передавати документи через вікно (це загальносвітова практика).
Визначення ДТП. Згідно з проектом, під цей термін має потрапляти лише пригода, що виникла під час користування дорожньо-транспортною інфраструктурою і під час якої постраждали люди або виник матеріальний збиток. Якщо його приймуть, то при оформленні для отримання страховки дрібних пошкоджень, що виникли, наприклад, при в'їзді в гараж, права забирати не будуть. Однак є ризик, що ДАІ і зовсім відмовиться оформляти такі випадки, відсилаючи водія в міліцію, а міліція буде «з'їжджати» на ДАІ.
Пріоритет. «Головною дорогою» пропонують вважати будь-яку дорогу по відношенню до виїзду з території, а не тільки позначену відповідним знаком або заасфальтовану по відношенню до грунтової. Для водія уточнення є позитивним моментом (наприклад, при ДТП, що трапилося при виїзді з заасфальтованої дороги підприємства на грунтову), але чи не означає це, що шляховики почнуть економити на знаках?
Страховка. Сьогодні в списку документів, які водій зобов'язаний пред'явити співробітнику ДАІ, страховий поліс не значиться, а в проекті він з'явився. Також пропонується у разі його прийняття за їзду без страховки ввести таку ж відповідальність, як і за керування незареєстрованим або не пройденим техогляд автомобілем, а за таке порушення покладений штраф 170-255 гривень на перший раз, у разі ж повторного порушення - від 255 до 510 гривень або громадські роботи терміном від 30 до 40 годин, з оплачуваною або безоплатною конфіскацією транспортного засобу.
Стан водія. ДАІ пропонує відстороняти від керування транспортними засобами водіїв, які перебувають у хворобливому або стомленому стані - точно такі ж заходи, як і стосовно до водіїв у стані алкогольного або наркотичного сп'яніння. Однак якщо механізм визначення сп'яніння досить чітко регламентований спільною інструкцією МОЗ і МВС, то яким чином інспектори ДАІ будуть визначати ступінь втоми водія, залишається загадкою.
Мобільний за кермом. У діючих правил дорожнього руху досить чітко прописана заборона використання засобів зв'язку під час руху, якщо пристрій знаходиться в руках водія. У законопроекті ж пропонують зобов'язати «користуватися техустройствамі, які дозволяють розмовляти без допомоги рук».
Пішоходи. У запропонованій редакції правил дорожнього руху пішоходам хочуть заборонити пересуватися по автомагістралі, залишивши виняток для пішохідних доріжок, місць стоянки і відпочинку. У сьогоднішніх правила формулювання більш розпливчасте - «спеціально визначені місця».
В розділ «Дорожня графіка» пропонують внести значні зміни. Нові знаки, розмітка і світлофори покликані адаптувати українське законодавство до європейського.
Зокрема, ДАІ пропонує ввести абсолютно нову групу дорожніх знаків «Туристична інфраструктура» (очевидно, в рамках підготовки до Євро-2012). Крім того, до існуючих груп вводяться нові елементи. Так, пропонується встановлювати знак 1:40, який вимагає від водіїв бути гранично обережними, в тих місцях, де існує висока ймовірність падіння велосипедистів з-за пошкодження дорожнього покриття, а знак 1:11 повинен змінити своє значення: позначати не погану дорогу, а попереджати про «лежачих поліцейських», горбах і неплавних стиках мостових конструкцій. Передбачено й ряд інших нових знаків.
Розмітка. Для графіки, намальованою на дорозі, змін лише три. По-перше, елемент 1:21 поміняє мову - замість кириличних символів напис «СТОП» пропонують наносити латинськими «STOP». По-друге, в проекті з'явилася розмітка 1:24, що попереджає водіїв про наближення до ділянки дороги, на якої встановлений «лежачий поліцейський». А пропонований елемент 1:25 представляє з себе цілу серію символів, що позначають ділянки проїзної частини для руху відповідних категорій транспортних засобів (інваліда, автобуса, вантажівки, легкового авто, велосипеда).
Світлофори. На догоду велоассоціаціі, розроблені і світлофори, що розділяють рух пішоходів і водіїв велосипедів. Подібні елементи є практично у всіх країнах світу, і впровадження їх в Україні можна тільки вітати. Правда, без велодоріжок ця ініціатива - мертвонароджена.
Стоянка і зупинка. Вимоги до стоянки і зупинки транспортних засобів збираються істотно посилити, що в умовах дефіциту паркомісць зробить порушниками більшість водіїв. Так, якщо зараз знак 3:34 «Зупинка заборонена» робить послаблення для водіїв таксі, що здійснюють посадку і висадку пасажирів (розвантаження чи навантаження вантажів), то в майбутньому це буде торкатися будь-яких транспортних засобів. Крім того, співробітники ДАІ внесли пропозицію штрафувати водіїв, навіть якщо автомобіль стоїть на аварійці. Підсилюють вимоги і до маршруток - вони зможуть робити зупинку тільки в спеціальних місцях для посадки пасажирів (сьогодні така заборона в ПДР не прописаний).
Важливе доповнення - пряма заборона зупинятися на смугах гальмування і розгону. Однак дискусії викликають пропозиції щодо змін до правил паркування на тротуарах. Якщо сьогодні воно дозволено тоді, коли залишається для проходу людей не менше 2 метрів, то в проекті конкретика замінена на фразу «де стоянка викликає суттєві перешкоди для пішоходів». Але є також ініціатива дозволити стоянку на відстані 5 метрів від перехрестя (зараз 10 метрів).
Поворот. ДАІ пропонує дозволити правий поворот при заборонному сигналі світлофора за умови, що маневр не перешкоджає руху транспортних засобів і пішоходів, що рухаються з інших напрямків (навіть без спеціальної зеленої стрілки біля червоного сигналу світлофора).
Швидкість. У 2009-му Кабмін підготував постанову, що дозволяє розганятися до 110 кілометрів на годину на дорогах з окремими проїжджими частинами, відділеними один від одного відбійником або зеленими насадженнями, і якщо через них не проходять пішохідні переходи. У підготовленій редакції правил дозволяють рухатися не більше 90 кілометрів на годину. Рухатися швидше - до 130 кілометрів на годину - можна лише на автомагістралях (фактично дорозі Київ-Бориспіль).
У нові правила дорожнього руху також пропонують прописати право водія отримувати компенсацію в разі отримання збитку через невідповідність стану доріг, вулиць та залізничних переїздів умовами безпеки дорожнього руху. Така ініціатива дозволить, по-перше, захистити права водія у випадку наїзду на яму, по-друге, юридично захистить водія від звинувачень у порушенні правил дорожнього руху, якщо він пошкодив автомобіль з-за невідповідної якості дороги (зараз ДАІ відбирає за це права).